Followers

Welcome~

Thursday, March 15, 2012

Makanan..

5 Makanan Penyebab Kanser 

 

Kanser merupakan penyakit berbahaya yang paling ditakuti oleh kita semua. Sebut kanser semua macam risau tapi berapa ramai yang alert dengan penyakit kanser? Hari ini, saya nak berkongsi beberapa makanan yang anda boleh elak dan cegah dari awal.

 

 Hot Dogs

Mengandungi terlalu banyak Nitrate dan kanak-kanak sebolehnya makan tidak lebih dari 12 hot dogs sebulan. Kalau anda ketagih juga nak makan Hot Dogs, cuba beli jenis yang tidak ada kandungan Sodium Nitrate.



Daging yang diproses

Juga mengandungi banyak kandungan Nitrate dan mengandungi kandungan lemak tepu yang menyumbang pembentukkan kanser selain meningkatkan risiko serangan jantung.


Donut

Berkemungkinan jensi makanan yang paling teruk menyumbang kepada kanser. Ia diperbuat daripada tepung, gula dan juga minyak yang dihidrogenasikan dan kemudiannya digoreng dalam minyak yang amat panas.


Kentang Goreng


Seharusnya dipanggil kancer-fries dan bukan french fries. Kentang goreng juga seperti donut yang dibuat daripada ‘hidrogenated oils’ dan digoreng dalam suhu yang amat tinggi. Kentang goreng juga mengandungi acryl amides salah satu bahan penyebab kanser.

Keropok, snack dan biskut

 Juga diperbuat daripada tepung dan gula. Ia juga mengandungi ‘Trans-fat’.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...